De Stad Oostende doet het graag snel en efficiënt en doet het daarom digitaal.
Waar we vroeger nog een krabbel zetten op een papieren document om het daarna te versturen via de traditionele post, sparen we nu heel wat tijd, kosten en moeite uit met de digitale handtekening.
We vatten hieronder samen wat de wettelijke bepalingen zijn.
Het wetgevend kader rond de digitale handtekeningen van toepassing op Belgisch grondgebied, waaronder DOK Oostende valt, bestaat uit :
De wijziging in de oorspronkelijke wet van 9 juli 2011 zorgt ervoor dat, onder een aantal voorwaarden, een afgedrukt document zn rechtsgeldigheid niet verliest.
Art.4, §6 van de Wet van 9 juli 2001 houdende vaststelling van bepaalde regels in verband met het juridisch kader voor elektronische handtekeningen en certificatiediensten vermeldt:
"De handtekening van de certificaathouder kan worden gematerialiseerd in een equivalent dat voldoet aan de eisen van artikel 2, tweede lid, 2°"
De wet verduidelijkt certificaathouder: "een natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie een certificatiedienstverlener een certificaat heeft afgegeven".
Dit artikel verwijst naar de vereisten die worden gesteld voor geavanceerde elektronische handtekeningen:
"geavanceerde elektronische handtekening": elektronische gegevens vastgehecht aan of logisch geassocieerd met andere elektronische gegevens, die worden gebruikt als middel voor authentificatie en aan de volgende eisen voldoet:
DOK Oostende levert digitaal ondertekende documenten af die door de certificaathouder (natuurlijk persoon of rechtspersoon) werd ondertekend en voldoet aan de 4 eisen: